C-KOB w praktyce - Warsztaty prowadzenia cyfrowej książki obiektu budowlanego
Termin | Miejsce | Godziny szkolenia | Koszt netto | Gwarancja terminu |
---|---|---|---|---|
29.04.2025 | Katowice | 9.00-15.00 | 790.00 PLN | |
11.06.2025 | ON-LINE | 9.00-15.30 | 450.00 PLN |
Opis szkolenia
Szkolenie jest praktycznym warsztatem prowadzenia cyfrowej książki obiektu budowlanego
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie Książki Obiektu Budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego głoszone dnia 27 grudnia 2022 r.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) jest oficjalną, rządową aplikacją do prowadzenia książki obiektu budowlanego. System dostępny jest pod adresem https://c-kob.gunb.gov.pl. c-KOB umożliwia w prosty sposób założenie i prowadzenie książki, wprowadzanie informacji o ekspertyzach i badaniach technicznych oraz danych dotyczących kontroli okresowych, o których mowa w art. 62 ustawy - Prawo budowlane.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego to kolejny krok cyfryzacji w budownictwie. Wprowadzenie książki w wersji elektronicznej daje unikalną możliwość gromadzenia i szybkiego udostępnianie danych dotyczących nieruchomości odpowiednim służbom. Celem powstania c-KOB jest podwyższenie standardu bezpieczeństwa obiektów budowlanych. Dzięki c-KOB możliwe jest szybsze przeciwdziałanie zagrożeniom wywołanym przez niewłaściwe korzystanie z nieruchomości oraz zagrożeniom powodowanym przez czynniki atmosferyczne i techniczne związane ze stanem obiektu budowlanego.
System c-KOB jest bardzo korzystny dla właścicieli i zarządców nieruchomości. Jego podstawowe zalety to:
- pełna kontrola nad aktualnością przeglądów,
- funkcja powiadamiania o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych,
- szybki i bezpośredni dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca,
- łatwa edycja danych,
- automatyczne przekazywanie wymaganych dokumentów organom,
- niwelowanie ryzyka pracy w obiektach bez aktualnych przeglądów,
- niwelowanie kosztów związanych z karami za użytkowanie obiektów bez aktualnych przeglądów,
- zmniejszenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej.
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca dokonuje wpisów w następującym zakresie:
- informacje o obiekcie budowlanym,
- informacje o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego,
- informacje o przeprowadzanych kontrolach,
- ekspertyzy i opinii techniczne dotyczące obiektu budowlanego,
- roboty budowlane związane z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
- katastrofy budowlane,
- decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.
Czy wiesz:
- co nowego w prowadzeniu książki obiektu budowlanego wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo budowlane?
- od kiedy obowiązuje cyfrowa książka obiektu budowlanego (c-KOB)?
- jak zakłada się i prowadzi cyfrową KOB?
- gdzie rejestrować przeglądy i kontrole instalacji elektrycznych, gaśnic, hydrantów - czy wszystkie muszą być uwzględnione w KOB?
- kto może dokonywać wpisów w KOB?
- czy trzeba będzie robić inwentaryzację posiadanej dokumentacji?
- w jaki sposób dokumentować w KOB poszczególne etapy remontów oraz innych robót budowlanych?
- do kiedy można jeszcze prowadzić papierową KOB na dotychczasowych zasadach?
Uczestnikom szkolenia zostaną przedstawione:
- podstawowe nowe wymagania dotyczące prowadzenia KOB,
- nowe obowiązki właściciela lub zarządcy, w tyk obowiązek wyznaczenia osoby fizycznej do prowadzenia c-KOB
- przerzucenie na osoby wykonujące kontrole obowiązku rejestrowania kontroli w c-KOB,
- nowe terminy w wypełnianiu c-KOB,
- zawężony zakres wprowadzania danych do c-KOB,
- zasady zakładania i prowadzenia c-KOB, krok po kroku, z przykładami i z omówieniem studium różnych przypadków.
Rekomendujemy, aby uczestnicy na szkolenie mieli ze sobą własne książki obiektu budowlanego, celem omówienia problemów i sposobu ich prowadzenie na konkretnych przykładach wziętych z ich nieruchomości.
Program szkolenia
Moduł I – Nowe przepisy dotyczące prowadzenia KOB w ustawie Prawo budowlane:
1. Od kiedy obowiązuje c-KOB – przepisy przejściowe:
- do kiedy możemy jeszcze prowadzić „stare” książki obiektu budowlanego,
- od kiedy możemy już „przejść” na c-KOB,
- do kiedy musimy „przejść” na c-KOB
2. Dla jakich obiektów prowadzimy KOB
3. Dla jakich obiektów nie prowadzi się KOB
4. Interesariusze, czyli:
- kto to jest interesariusz i jak stać się interesariuszem – czyli założenie konta w systemie c-KOB,
- kto może założyć c-KOB
- kto nadzoruje prowadzenie c-KOB,
- kto wypełnia c-KOB,
- ilu może być interesariuszy i czy można łączyć funkcje,
5. Jakie wpisy dokonuje się w c-KOB i kto je dokonuje:
- wpisy dotyczące okresowych kontroli:
- elementów budowlanych,
- instalacji gazowych,
- przewodów kominowych,
- instalacji elektrycznych i piorunochronnych,
- rejestracja ekspertyz i opinii technicznych
- wpisy dotyczące przeglądów, konserwacji i napraw sprzętu p.poż.,
- wpisy dotyczące wszelkich prac i robót budowlanych wykonywanych na obiekcie
- wpisy dotyczące katastrof budowlanych,
- rejestracja dokumentów urzędowych związanych z obiektem budowlanym.
6. Jakie są terminy dokonywania wpisów do c-KOB
7. Czy można usunąć lub skorygować dane wprowadzone do c-KOB
8. Zasady przydzielania i pozbawiania dostępu do c-KOB
- obowiązki prowadzącego c-KOB
- obowiązki wykonawcy kontroli
9. Kary dla poszczególnych interesariuszy za nie przestrzeganie przepisów związanych z KOB.
Moduł II – Nowe rozporządzenie w sprawie c-KOB:
1. Zawartość c-KOB
2. Co należy wpisać do poszczególnych nowych tablic w c-KOB
3. Jak prowadzić KOB w formie papierowej
4. Zasady dokonywania wpisów i poprawek wpisów
5. Zasady zamykania „starej” KOB i przechodzenia na nową c-KOB
6. Dodawanie załączników do c-KOB.
Moduł III. Ćwiczenia on line na rzeczywistym systemie c-KOB– demo zakładania i wypełniania c-KOB:
1. założenie konta w c-KOB i logowanie
2. powiadomienia,
3. profil użytkownika
4. symulacja założenia c-KOB
5. wpisy do poszczególnych tablic – co zawierają i jak je dokonać,
6. zarządzanie interesariuszami – dodawanie, odbieranie dostępu, dostęp czasowy,
7. informacje o obiekcie budowlanym i ich uzupełnianie:
- archiwum dokumentacji obiektu budowlanego
8. dane właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego,
9. przekazanie dostępu do c-KOB, lub rezygnacja z pełnienia funkcji interesariusza,
10. zamkniecie c-KOB:
- kiedy i w jakich sytuacjach,
- czym skutkuje zamknięcie c-KOB,
11. wydruk cKOB i jej poszczególnych części – pliki PDF i wydruk papierowy
12. raporty i logi
13. przeglądanie cKOB i rejestrów – filtry i ich zawartość.
Moduł IV – Źródła przydatnych informacji o c-KOB i zasadach jej prowadzenia oraz aplikacja na telefon
1. Panel „Dowiedz się więcej”
2. FAQ i i inne często zadawane pytania
3. Instrukcje dla użytkowników c-KOB
4. Filmy instruktażowe
5. Aplikacja na telefon (smartfon).
Korzyści dla uczestników
- Uczestnicy dowiedzą się jakie zmiany w prowadzeniu KOB wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo budowlane.
- Powiemy do kiedy prowadzimy KOB na dotychczasowych zasadach, a od kiedy wyłącznie cyfrową KOB (c-KOB).
- Wyposażymy Państwa w praktyczną wiedzę, jaką dokumentacje obiektu należy skompletować i rejestrować w KOB i c-KOB.
- Pokażemy jak strona po stronie (ekran po ekranie) założyć i prowadzić c-KOB
- Dzięki indywidualnym konsultacjom z ekspertem uzyskają Państwo odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania podczas prowadzenia KOB.
Adresaci szkolenia
Szkolenie skierowane jest do:
- członków i zarządców wspólnot mieszkaniowych,
- zarządców budynków,
- administratorów nieruchomości,
- właścicieli obiektów i budowli (hal, magazynów)
- działów technicznych, administracyjnych w firmach produkcyjnych i usługowych.
- pracowników urzędów - osób, które zarządzają mieniem własności publicznej.
Wykładowca
Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa związany z nieruchomościami od ponad 25 lat. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem nieruchomościami wymagającymi prowadzenia inwestycji, takich jak rewitalizacje obiektów zabytkowych, remonty, modernizacje i rozbudowy.
Autor licznych publikacji, w tym książkowych związanych z zarządzaniem i utrzymaniem obiektów budowlanych, prowadzeniem książki obiektu budowlanego, rozliczaniem mediów, prowadzeniem finansów we wspólnotach i spółdzielniach mieszkaniowych.
Od 2001 roku jest licencjonowanym zarządcą nieruchomości. Od 2009 prowadzi firmę działającą w branży zarządzania nieruchomościami. Jego klientami są m.in. Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park” Sp. z o.o., Venglon Sp. z o.o., Mars Polska Sp. z o.o., MSM Energetyka, Stegny Południe. Osobiście zarządza również zespołem 18 hal logistycznych w Warszawie – Okęciu, gdzie kontroluje ich stan techniczny i prowadzi książki obiektu budowlanego.
Doświadczenie zdobywał jako przewodniczący rady nadzorczej WSMB ATENA, realizującej szereg własnych inwestycji mieszkaniowych, później przez wiele lat pracował na wyższych stanowiskach kierowniczych w firmach deweloperskich J.W. Construction Holding S.A. i Budner S.A., gdzie uczestniczył i prowadził realizację projektów deweloperskich, wprowadzał system zarządzania ISO 9001 oraz SAP, zarządzał wybudowanymi przez deweloperów nieruchomościami.
Swoją wiedzę zawodową i doświadczenie menedżerskie wykorzystuje w prowadzonych szkoleniach z zakresu zarządzania nieruchomościami oraz prowadzenia inwestycji budowlanych. Prowadzi szkolenia i kursy nie tylko dla zarządców i administratorów nieruchomości, ale także dla inwestorów, właścicieli obiektów budowlanych oraz pracowników urzędów.
Jest członkiem honorowym Stowarzyszenia Przedsiębiorczości w Nieruchomościach, członkiem zwykłym Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości „Warecka”, był członkiem Komisji Odpowiedzialności Zawodowej zarządców nieruchomości.