Stosowanie procedur FIDIC w inwestycjach budowlanych
Opis szkolenia
Czas trwania szkolenia: 2 dni (15 godzin dydaktycznych)
Metodyka:
- Szkolenie jest prowadzone w formie prezentacji z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.
- W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane studia przypadków.
- Zostaną przeprowadzone praktyczne warsztaty we wszystkich aspektach szkolenia. Uzupełnieniem wskazanych metod będą ćwiczenia indywidualne i grupowe, testy oraz moderowana dyskusja.
Uczestnicy szkolenia otrzymają dodatkowo obszerny (ponad 120 stron) skrypt - podręcznik zawierający omówienie wszystkich najistotniejszych zagadnień dotyczących praktycznych aspektów procesu budowlanego, będący pomocą w praktycznym przygotowywaniu, wdrażaniu i rozliczaniu umów o roboty budowlane.
Cel szkolenia:
Podstawowym celem szkolenia jest przekazanie pracownikom firm budowlanych wiedzy z zakresu możliwości stosowania warunków kontraktowych FIDIC w projektach inwestycyjnych realizowanych w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
Podczas omawiania poszczególnych zagadnień, zawartych w agendzie szkolenia, będą wskazywane zmiany jakie wprowadziła nowa edycja FIDIC.
Na każdym etapie szkolenia, omawiane zasady i procedury, będą odnosiły się do krajowych regulacji prawnych, w szczególności do prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego. Uczestnicy szkolenia otrzymają między innymi odpowiedź, popartą konkretnymi przykładami, jak dokonywać zmian w kontrakcie oraz jak przeprowadzić procedury zamówień dodatkowych i uzupełniających.
Bardzo istotnym celem tego szkolenia jest również przekazanie uczestnikom szkolenia informacji na temat roli, jaką pełnią w procesie inwestycyjnym oraz o ciążących na nich obowiązkach. Szkolenie pomoże uniknąć częstych błędów popełnianych na etapie realizacji inwestycji, jak również nauczy lepiej egzekwować odpowiedzialność pozostałych stron procesu (w szczególności projektanta i inspektora nadzoru).
Omawiane podczas szkolenia studia przypadków wskażą uczestnikom, jak działać w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu potencjału firmy realizującej zamówienie. Jak dobrze przygotować się do projektu? Jak zweryfikować zapisy studium wykonalności, pełniące w czasie realizacji inwestycji rolę dokumentu weryfikującego? Jak dobrać wykwalifikowaną kadrę, doświadczoną w realizacji tego typu przedsięwzięć? Dlaczego tak ważne jest możliwie jak najwcześniejsze przeanalizowanie materiałów służących do realizacji projektu, czyli projektów technicznych, programów funkcjonalno-użytkowych, uregulowanego stanu prawnego gruntów, decyzji i uchwał np. w zakresie zwolnienia wykonawcy z opłat za zajęcia pasów drogowych itp?
W odniesieniu do uczestników szkolenia będących pracownikami firmy budowlanej, zdobyta podczas szkolenia wiedza pomoże im w lepszym monitorowaniu postępów w realizacji projektów finansowanych z funduszy strukturalnych.
Program szkolenia
Dzień I
I. Wprowadzenie:
1. Wprowadzenie – krótka historia i cel procedur FIDIC – narodziny FIDIC i jego ewolucja
2. Aktualne trendy w zakresie stosowania procedur budowlanych FIDIC + zmiany wprowadzone nowelizacją 2017 r.
3. Rodzaje kontraktów realizowanych według FIDIC,
4. Książki FIDIC – Czerwona, Żółta, Srebrna i Biała – różnice, zalety i wady oraz ich zastosowanie przy realizacji budowlanych projektów inwestycyjnych.
II. Warunki Ogólne FIDIC - 20 Klauzul - od definicji do rozstrzygania sporów
1. Omówienie i dokładna analiza poszczególnych Klauzul.
2. „Czerwona książka”- studia przypadków
3. „Żółta książka” – przykład pilotażu „zaprojektuj i wybuduj”
4. „Srebrna książka”- czyli kiedy najważniejszy jest czas – przykład stadion Wrocław
5. Ćwiczenie w rozpoznawaniu klauzul
III. Warunki szczególne FIDIC
1. Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie
- Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań (wady i zalety)
- Konflikt interesów w realizacji projektu – studia przypadków
- Pozycja Zamawiającego w odniesieniu do Inżyniera Kontraktu
- Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach kontraktu
- Przebieg procesu inwestycyjnego w procedurze FIDIC od momentu składania oferty, przygotowywania koncepcji zadania, poprzez realizację zadania do momentu odbioru inwestycji.
2. Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań prawnych
- Szczegółowy przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych:
- prawo budowlane - przykłady
- prawo cywilne – studia przypadków– obszary szczególnej „wrażliwości”
- prawo zamówień publicznych- przykłady
- Ustawa o finansach publicznych - przykłady
- Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach” - przykłady
Dzień II
I. FIDIC Inżynier Kontraktu
1. Zakres uprawnień Inżyniera Kontraktu
2. „Narzędzia władcze” i sposoby ich stosowania
3. Powiadomienia i ich znaczenie
4. Inicjowanie zmian
5. Inżynieria Wartości
II. Ćwiczenie: umowa dla Inżyniera Kontraktu
1. Błędy, porażki – przyczyny i skutki
2. Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
3. Faza przygotowania projektu, Faza realizacji, i Faza rozliczania
4. Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
5. Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
III. Zmiany w kontrakcie FIDIC a prawo zamówień publicznych
1. Procedura zmian w fazie realizacji projektu – relacje; FIDIC - PZP
2. Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz metodyki i procedur zarządzania projektami – szczegółowe omówienie podstaw prawnych i metodyki postępowania
3. Jak powinien się przygotować zamawiający podejmując negocjacje w sprawie zmian ze stronami Kontraktu z instytucją pośredniczącą (fundusze europejskie),
IV. Omówienie przykładów wykorzystania FIDIC w celu realizacji inwestycji finansowanych ze środków unijnych i wynikających z nich wniosków praktycznych
V. Podsumowanie szkolenia. Sesja informacji zwrotnej.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu
- Poznanie i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystania praktycznych procedur w przygotowaniu, realizacji i rozliczaniu projektów budowlanych
- Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej zarządzania projektami oraz sygnalnych prawidłowości w dziedzinie skutecznych negocjacji.
- Pozyskanie szerokiego spektrum wiedzy, dotyczącej błędów i przyczyn porażek w projektach budowlanych, w kontekście unormowań prawnych i organizacyjnych procesów inwestycji budowlanej.
- Przećwiczenie na studiach przypadków stosowanych w praktyce rozwiązań dotyczących:
- fazy przedinwestycyjnej,
- organizacji placu budowy,
- form kosztorysowania,
- zmian w fazie realizacyjnej oraz form i trybu rozliczeń końcowych.
Wykładowca
Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa
Długoletni trener biznesu, specjalizujący się w zagadnieniach prawa budowlanego, prawa zamówień publicznych i prawa wodnego. Praktyk w zakresie zarządzania procesem inwestycyjnym w budownictwie, problematyki jakości w procesach budowlanych, procedur FIDIC, zarządzanie projektami w standardach Prince2, PMI, PCM i zarządzania ryzykiem i komunikacją w projektach. W szczególności zarządzania projektami inwestycyjnymi, dotyczącymi zakresu zagadnień związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, Ramową Dyrektywą Wodną w kontekście szczególnego korzystania z zasobów wodnych. Posiada dużą wiedzę i praktykę w tym zakresie, którą zdobył między innymi jako akredytowany w latach 1995-1998 przy Departamencie XVI Komisji Europejskiej w Brukseli, Wiceprezydent Miasta Wałbrzycha i Ekspert Bankowy ds. inwestycji budowlanych i wielokrotny konsultant różnego typu projektów w tym, kontraktów i robót budowlanych.
Ukończył między innymi: Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego z tytułem magistra, Wydział Zarządzania i informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu z tytułem magistra, Magisterskie Studia Menedżerskie – typu MBA ( Master of Business Administration).
Stały członek i uczestnik paneli grupy „Euromoney”; Ekspert bankowy ds. UE. i Jednostek samorządowych w zakresie przedsięwzięć inwestycyjnych z zastosowaniem prawa budowlanego, prawa wodnego, prawa ochrony środowiska i ochrony zabytków.
Specjalizuje się w praktyce i teorii zarządzania projektami w tym budowlanymi, ryzykiem i komunikacją, ze szczególnym uwzględnieniem standardu PRINCE 2 w zakresie skutecznej realizacji projektów i zarządzania ryzykiem. Karierę zawodową zaczynał w administracji państwowej, kierował firmami produkcyjnymi, realizował przedsięwzięcia inwestycyjne. Od wielu lat jest trenerem biznesu.
Szkolenia z FIDIC
Po raz pierwszy zetknął się z tymi zagadnieniami w 1997 roku w Brukseli, podczas tygodniowego szkolenia zorganizowanego przez Departament XVI K.E. Był wówczas reprezentantem strony polskiej w projekcie "TYPIN" (Telematic Young People In Network). Następnie prowadził kolejne dwa szkolenia (w 1998). Praktycznym rezultatem tych szkoleń było zrealizowanie projektów Tor 10 Banku Światowego (między innymi: Centrum Szkolenia MSP, Inkubator Przedsiębiorczości). W latach 1998 -2001 jako Wiceprezydent Miasta był odpowiedzialny za inwestycje i zamówienia publiczne nadzorował kilkanaście dużych przedsięwzięć inwestycyjnych, z których znaczna część była realizowana w procedurach FIDIC (szczególnie te, które dotyczyły Specjalnej Strefy Ekonomicznej). W latach 2001 - 2007 jako ekspert Banku PKOBP był odpowiedzialny za jednostki samorządowe i projekty europejskie - szkolił wielokrotnie pracowników samorządowych i bankowych w zakresie procedur FIDIC w powiązaniu z Prawem Zamówień Publicznych. Wielokrotnie szkolił Grupy Inżyniera (Kontraktu), realizujące inwestycje - ostatnio: Grupę Inżyniera (Kontraktu) "EnergoPomiar Gliwice", Budowa Bloku Łagisza 640 MW.
Aktualnie wykłada FIDIC na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu na studiach podyplomowych.
Adresaci szkolenia
- Szkolenie jest skierowane do osób reprezentujących firmy budowlane odpowiedzialnych za stosowanie procedur FIDIC w inwestycjach realizowanych w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Jest to szkolenie od strony praktycznej prezentujące specyficzne uwarunkowania decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego oraz przedstawiające, jak korzystać z uprawnień w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji kontraktu.
- Tematyka i funkcje tego szkolenia zostały przygotowane, jako praktyczny przegląd szczegółowych rozwiązań w zakresie zarządzania budową, wykorzystywanych w działalności kontraktach.
- Na bazie omawianych praktycznych procedur, zostaną przedstawione metody i zasady zarządzania kontraktami oraz skuteczne techniki tworzenia organizacyjnych i prawnych warunków realizacji i nadzorowania kontraktów. Dotyczy to relacji: Zamawiający – Wykonawca.
- Proces szkolenia zostanie powiązany cyklem testów określających predyspozycje i preferencje uczestników w odniesieniu do poszczególnych podtematów