Zarządzanie jakością w przedsięwzięciach budowlanych

Zapytaj o szkolenie
Formularz on-line

Opis szkolenia

Cel szkolenia:

  • Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie kontroli procesu zarządzania jakością w inwestycjach budowlanych.
  • Poznanie i opanowanie kluczowych zasad i technik oceny skuteczności, planowania i działań, które muszą być podjęte, aby wdrożyć je w praktyce.
  • Poznanie i opanowanie poprzez praktyczne ćwiczenia procedury opracowania i wdrożenie Programów Zapewnienia Jakości w konkretnych realizacjach inwestycyjnych.
  • Zdobycie umiejętności dokładnego wyznaczania metod oceny zgodności planowanego standardu, jakości ze stanem faktycznym oraz podejmowania w miarę konieczności działań korygujących.
  • Szkolenie ma na celu przygotować uczestników procesu inwestycyjnego (projektowanie, realizacja, nadzór) do realizowania go zgodnie z wymaganiami przyjętych standardów, jakości z praktycznym uwzględnieniem norm prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego oraz reguł tzw. dobrej praktyki inwestycyjnej.

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu

Uczestnicy szkolenie uzyskają także odpowiedź między innymi na następujące pytania:

 

  • Jak wykonać analizę wymagań jakościowych projektu budowlanego w oparciu o zapisy ST -00 i SSTWWiOR?,
  • Za pomocą, jakich procedur i technik przygotować skuteczny Program Zapewnienia Jakości w projekcie?
  • Z czego wynikają kłopoty i porażki w dotrzymaniu standardów jakościowych obowiązujących w konkretnym projekcie budowlanym?
  • Które elementy składowe Normy ISO 9001 można wykorzystać procesie realizacji projektów budowlanych a których używać nie ma potrzeby?
  • Na czym polegają; znaczenie i zadania kierownika d/s, jakości w projekcie budowlanym?
  • Z czego wynika i na czym opiera się funkcjonowanie automatycznej kontroli wszelkich odchyleń od planu zapewnienia, jakości?
  • Czym jest harmonogram badań i raportowania wyników badań i w jakiej sytuacji należy go opracować i uruchomić?
  • Jaki, niezbędny zakres informacji powinien zawierać raport z badań, jakości w procesie realizacji inwestycji budowlanej?
  • Jak wykorzystywać w tym celu, Normę ISO 9001, w połączeniu z standardami wymaganymi przy realizacji projektów wg FIDIC?

 

To tylko przykładowe pytania, na które odpowie to szkolenie.

 

Korzyści dla uczestników

 

  • Poznanie i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystania praktycznych procedur w praktyce przygotowania planów zapewnienia jakości oraz sygnalnych prawidłowości w dziedzinie skutecznych wniosków o zmiany w Kontrakcie oraz zgłaszania roszczeń.
  • Pozyskanie szerokiego spektrum wiedzy, dotyczącej błędów i przyczyn porażek w uzyskaniu obowiązującego standardu, jakości w konkretnej inwestycji budowlanej. Zdobycie wiedzy i opanowanie umiejętności w zakresie unormowań prawnych i organizacyjnych dotyczących, jakości w budownictwie.
  • Przećwiczenie na studiach przypadków stosowanych w praktyce rozwiązań dotyczących, jakości w: Fazie przed-inwestycyjnej, podczas organizacji placu budowy, w fazie realizacyjnej oraz w trakcie rozliczeń końcowych

Adresaci szkolenia

Do udziału w szkoleniu serdecznie zapraszamy wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.

 

Szkolenie, prezentacja i studia przypadków przeznaczone są również dla:

Project managerów, a więc osób o przygotowaniu inżynieryjnym, ze znacznym doświadczeniem zawodowym i wiedzą techniczną, odpowiedzialnych za prowadzenie dwóch lub więcej projektów budowlanych lub inwestycyjnych na zasadzie wsparcia technicznego dla kierownika projektu, relacji z Inwestorem, dbania o finansowy wynik projektu.

 

Jest to szkolenie od strony praktycznej, prezentujące specyficzne uwarunkowania decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego w zakresie osiągnięcia zakładanych standardów jakości oraz przedstawiające jak korzystać z standardów dotyczących jakości w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji kontraktu.

Program szkolenia nr 1

Dzień I.

 

I. Wprowadzenie

  • Definicja jakości - kontrowersje i stan aktualny poglądów na zapewnienie jakości w budownictwie.
  • Poziom jakości a pozycja rynkowa firmy budowlanej.
  • Działania firm budowlanych w Polsce w zakresie zapewnienia jakości - przykłady.
  • Regulacje prawne związane z zapewnieniem jakości w budownictwie.
  • Prawo budowlane, akty wykonawcze, Dyrektywy i Rozporządzenia UE.
  • Oferta firm konsultingowych w zakresie procedur certyfikowanych systemów jakości.

 

II. Specyfika systemu zapewnienia jakości.

  • Istota systemu – krótki rys historyczny i stan aktualny.
  • Pięć poziomów dojrzałości organizacji.
  • Osiem zasad zarządzania.
  • Orientacja na klienta – czyli do czego służy protokół wymagań?
  • Przywództwo – czyli jakiego wsparcia oczekiwać od Kierownictwa?
  • Zaangażowanie pracowników – na czym polegają największe zagrożenia w tym zakresie?
  • Podejście procesowe – skąd bierze się różne rozumienie tych samych procesów i jak to wykorzystać w praktyce realizacyjnej?
  • Systemowe podejście do zarządzania – kiedy staje się tylko hasłem a kiedy praktycznie działa?
  • Ciągłe doskonalenie - przykłady.
  • Podejmowanie decyzji na podstawie faktów – Test: „Twoja intuicja”.
  • Wzajemnie korzystne relacje z dostawcami.

 

III. Analiza elementów zapewnienia jakości.

  • Polityka jakości oraz dokumenty i doskonalenie systemu.
  • Sterowanie nadzór i kontrola jakości oraz szkolenie.
  • Użytkowanie obiektu.
  • Modele zapewnienia jakości według Norm ISO i ich przełożenie na zapisy SST WWiOR.
  • Procedury wdrażania - Listy środków zapewnienia jakości i pytań sprawdzających.
  • Ćwiczenie: Lista pytań sprawdzających.

 

IV. Opracowanie systemu dokumentów jakości - ćwiczenie.

  • Struktura dokumentów jakości.
  • Podręczniki jakości.
  • Plany jakości.
  • Procedury jakości.
  • Zalecenia praktyczne - czyli jak nie utonąć w dokumentach i znaleźć czas na bieżące kierowanie budową, czy powierzonym pakietem robót budowlanych?

 

Dzień II.

 

I. Metody i techniki.

  • Wykres Ichikawy, FMEA, QFD, Wykres Patero - w jakich sytuacjach się to przydaje a kiedy to tworzenie zbędnej makulatury?
  • Benchmarking - studia przypadków – czyli jak porównywać z sensem?
  • Just in time - przykłady.
  • Kaizen i hoshin kanri - czy w Polsce może być druga Japonia i kiedy lepiej tego nie robić?
  • Kreowanie kultury organizacyjnej - czyli ile zleży się od ciebie a ile od Kierownictwa?
  • Modyfikacja systemu motywacyjnego.
  • Organizacja pracy zespołowej.
  • Rola i zakres działania: Pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością.
  • Wymagania stawiane osobie pełniącej funkcję Pełnomocnika.
  • Zakres odpowiedzialności i uprawnień Pełnomocnika.
  • Ćwiczenie: Plan naprawczy w zakresie jakości.
  • Bieżąca weryfikacja systemu.
  • Wdrażanie systemu zarządzania jakością jako ciągły proces doskonalenia.
  • Przegląd systemu przez kierownictwo sposobem oceny skuteczności systemu zarządzania jakością.
  • Analiza danych - istota i metody analizy - przykłady.
  • Wykorzystanie narzędzi informatycznych – przykłady aplikacji informatycznych oferowanych na rynku.
  • Zarządzanie zmianami.
  • Źródła i procedury zmiany w realizacji projektu budowlanego.
  • Potencjalny wpływ zmian na utrzymanie standardu jakości.
  • „Inżynieria wartości” – możliwe zakresy wpływu na jakość wykonania - przykłady.

 

II. Błędy w zakresie zapewnienia jakości jakie popełniamy najczęściej.

Program zapewnienia jakości (PZJ) - zakres i forma opracowania.
Omówienie zakresu i kolejności ustaleń, sposobu dokumentowania, konsultacje w trakcie wykonywania ćwiczenia, omówienie wyników.
 

Etap I -  ćwiczenia: część ogólna opisująca:

  • Organizację wykonania robót, w tym terminy i sposób prowadzenia robót,
  • Organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem robót,
  • Bezpieczeństwo i higienę pracy - bhp,
  • Wykaz zespołów roboczych, ich kwalifikacje i przygotowanie praktyczne,
  • Wykaz osób odpowiedzialnych za jakość i terminowość wykonania poszczególnych elementów robót,

 

Etap II - ćwiczenia – opracowanie części szczegółowej PZJ

  • W oparciu o posiadany przez firmę standard ISO 9001 przygotowanie PZJ (sposób i procedurę) proponowanej, kontroli sterowania, jakością wykonywanych robót.
  • Ustalenia dotyczące: wyposażenia w sprzęt i urządzenia do pomiarów i kontroli (opis laboratorium własnego lub laboratorium, któremu Wykonawca zamierza zlecić prowadzenie badań).
  • Opis sposobu oraz formy gromadzenia wyników badań laboratoryjnych, zapis pomiarów, nastaw mechanizmów sterujących a także wyciąganych wniosków i zastosowanych korekt w procesie technologicznym, proponowany sposób i formę przekazywania tych informacji Inżynierowi.
  • Przygotowanie: części szczegółowej opisującej dla każdego asortymentu robót.
  • Wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem w mechanizmy do sterowania i urządzenia pomiarowo-kontrolne.

 

Kontynuacja II etapu ćwiczenia

  • Rodzaje i ilość środków transportu oraz urządzeń do magazynowania i załadunku materiałów, spoiw, lepiszczy, kruszyw itp.
  • Sposób zabezpieczenia i ochrony ładunków przed utratą ich właściwości w czasie transportu.
  • Sposób i procedurę pomiarów i badań prowadzonych podczas dostaw materiałów, wytwarzania mieszanek i wykonywania poszczególnych elementów robót.
  • Sposób postępowania z materiałami i robotami nieodpowiadającymi wymaganiom.
  • Dla każdego typu przeprowadzanych kontroli program zapewnienia jakości, wymaga: opisania typu kontroli, metody, zakresu, czasu i częstotliwości przeprowadzania, kryteria dopuszczalności i dokumentacji jak również podanie, kto jest odpowiedzialny za jej wykonanie.

 

Etap III -  ćwiczenia:

  • Zasady kontroli, jakości robót.
  • Pobieranie próbek.
  • Badania i pomiary.
  • Raporty z badań.
  • Badania prowadzone przez Inspektora Nadzoru.
  • Certyfikaty i deklaracje.

 

Post Test.
Błędy w zakresie zapewnienia jakości jakie popełniamy najczęściej.

 

III. Zakończenie i podsumowanie szkolenia.

Program szkolenia nr 2

1. Wprowadzenie; Problemy niewystarczającej jakości robót i obiektów budowlanych

  • (wykład - prezentacja MS-PP -  dyskusja 45 min.)

 

2. Analiza przyczyn niewystarczającej jakości robót i obiektów budowlanych

  • (ćwiczenia zespołowe - dyskusja – 45 min.)

 

3. Zapewnienie jakości w przedsięwzięciach – terminologia, podstawy i standardy 

  • (wykład – prezentacja MS-PP – 45 min.)

 

4. Plan zapewnienia jakości przedsięwzięcia budowlanego – zakres i forma opracowania

  •  (wykład – prezentacja MS-PP – 45 min.)

 

5. Opracowanie planu zapewnienia jakości wykonania robót /obiektów budowlanych – ćwiczenia 

  • (omówienie zakresu i kolejności ustaleń, sposobu dokumentowania, konsultacje w trakcie wykonywania ćwiczenia, omówienie wyników; dyskusja – 90 min.)

 

6. Wdrażanie i realizacja planu jakości w przedsięwzięciach budowlanych – przygotowanie pracowników, nadzorowanie planu, wprowadzanie zmian, rewizje, działania naprawcze i korygujące, dokumentowanie

  • (wykład – prezentacja MS-PP – 1 godz.)

 

7. Podsumowanie i dyskusja

Wykładowca nr 1

Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa

Długoletni trener biznesu, specjalizujący się w zagadnieniach prawa budowlanego, prawa zamówień publicznych i prawa wodnego. Praktyk w zakresie zarządzania procesem inwestycyjnym w budownictwie, problematyki jakości w procesach budowlanych,  procedur FIDIC, zarządzanie projektami w standardach Prince2, PMI, PCM i zarządzania ryzykiem i komunikacją w projektach. W szczególności zarządzania projektami inwestycyjnymi, dotyczącymi zakresu zagadnień związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi,  Ramową Dyrektywą Wodną w kontekście szczególnego korzystania z zasobów wodnych.  Posiada dużą wiedzę i praktykę w tym zakresie, którą zdobył między innymi  jako akredytowany w latach 1995-1998 przy Departamencie XVI Komisji Europejskiej w Brukseli, Wiceprezydent Miasta Wałbrzycha i Ekspert Bankowy ds. inwestycji budowlanych i wielokrotny konsultant różnego typu projektów w tym, kontraktów i robót budowlanych.

 

Ukończył między innymi: Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego z  tytułem magistra, Wydział Zarządzania i informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu z tytułem magistra, Magisterskie Studia Menedżerskie – typu MBA ( Master of Business Administration).

 

Stały członek i uczestnik paneli grupy „Euromoney”; Ekspert bankowy ds. UE. i Jednostek samorządowych w zakresie przedsięwzięć inwestycyjnych z zastosowaniem prawa budowlanego, prawa wodnego, prawa ochrony środowiska i ochrony zabytków.

 

Specjalizuje się w praktyce i teorii zarządzania projektami w tym budowlanymi, ryzykiem i komunikacją, ze szczególnym uwzględnieniem standardu PRINCE 2 w zakresie skutecznej realizacji projektów i zarządzania ryzykiem. Karierę zawodową zaczynał w administracji państwowej, kierował firmami produkcyjnymi, realizował przedsięwzięcia inwestycyjne. Od wielu lat jest trenerem biznesu.

Wykładowca nr 2

Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa - adiunkt Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej; od 2000 roku do 2009 współpracowała z TÜV Rheinland Polska jako audytor wiodący systemów zarządzania jakością TÜV CERT; od 2003 roku była ekspertem TÜV CERT w zakresie zarządzania środowiskowego w budownictwie.

 

W latach 2000-2008  przeprowadziła audity certyfikujące i/lub brała udział w procedurach certyfikacji w roli audytora TÜV CERT w ponad stu przedsiębiorstwach różnych branż, a także przeprowadziła  audity w ramach nadzoru nad funkcjonowaniem systemów zarządzania i dokumentacją w kilkudziesięciu przedsiębiorstwach branży budowlanej i innych branż w ramach współpracy z TÜV Rheinland Polska.

 

Posiada dyplom kwalifikowanego audytora jakości oraz dyplom kwalifikowanego pełnomocnika jakości.

 

Jest autorką wielu publikacji naukowych m.in. z zakresu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach budowlanych, Zakładowej Kontroli Produkcji.