Zarządzanie jakością w przedsięwzięciach budowlanych
Opis szkolenia
Cel szkolenia:
- Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie kontroli procesu zarządzania jakością w inwestycjach budowlanych.
- Poznanie i opanowanie kluczowych zasad i technik oceny skuteczności, planowania i działań, które muszą być podjęte, aby wdrożyć je w praktyce.
- Poznanie i opanowanie poprzez praktyczne ćwiczenia procedury opracowania i wdrożenie Programów Zapewnienia Jakości w konkretnych realizacjach inwestycyjnych.
- Zdobycie umiejętności dokładnego wyznaczania metod oceny zgodności planowanego standardu, jakości ze stanem faktycznym oraz podejmowania w miarę konieczności działań korygujących.
- Szkolenie ma na celu przygotować uczestników procesu inwestycyjnego (projektowanie, realizacja, nadzór) do realizowania go zgodnie z wymaganiami przyjętych standardów, jakości z praktycznym uwzględnieniem norm prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego oraz reguł tzw. dobrej praktyki inwestycyjnej.
Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu
Uczestnicy szkolenie uzyskają także odpowiedź między innymi na następujące pytania:
- Jak wykonać analizę wymagań jakościowych projektu budowlanego w oparciu o zapisy ST -00 i SSTWWiOR?,
- Za pomocą, jakich procedur i technik przygotować skuteczny Program Zapewnienia Jakości w projekcie?
- Z czego wynikają kłopoty i porażki w dotrzymaniu standardów jakościowych obowiązujących w konkretnym projekcie budowlanym?
- Które elementy składowe Normy ISO 9001 można wykorzystać procesie realizacji projektów budowlanych a których używać nie ma potrzeby?
- Na czym polegają; znaczenie i zadania kierownika d/s, jakości w projekcie budowlanym?
- Z czego wynika i na czym opiera się funkcjonowanie automatycznej kontroli wszelkich odchyleń od planu zapewnienia, jakości?
- Czym jest harmonogram badań i raportowania wyników badań i w jakiej sytuacji należy go opracować i uruchomić?
- Jaki, niezbędny zakres informacji powinien zawierać raport z badań, jakości w procesie realizacji inwestycji budowlanej?
- Jak wykorzystywać w tym celu, Normę ISO 9001, w połączeniu z standardami wymaganymi przy realizacji projektów wg FIDIC?
To tylko przykładowe pytania, na które odpowie to szkolenie.
Korzyści dla uczestników
- Poznanie i zdobycie umiejętności w zakresie wykorzystania praktycznych procedur w praktyce przygotowania planów zapewnienia jakości oraz sygnalnych prawidłowości w dziedzinie skutecznych wniosków o zmiany w Kontrakcie oraz zgłaszania roszczeń.
- Pozyskanie szerokiego spektrum wiedzy, dotyczącej błędów i przyczyn porażek w uzyskaniu obowiązującego standardu, jakości w konkretnej inwestycji budowlanej. Zdobycie wiedzy i opanowanie umiejętności w zakresie unormowań prawnych i organizacyjnych dotyczących, jakości w budownictwie.
- Przećwiczenie na studiach przypadków stosowanych w praktyce rozwiązań dotyczących, jakości w: Fazie przed-inwestycyjnej, podczas organizacji placu budowy, w fazie realizacyjnej oraz w trakcie rozliczeń końcowych
Adresaci szkolenia
Do udziału w szkoleniu serdecznie zapraszamy wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.
Szkolenie, prezentacja i studia przypadków przeznaczone są również dla:
Project managerów, a więc osób o przygotowaniu inżynieryjnym, ze znacznym doświadczeniem zawodowym i wiedzą techniczną, odpowiedzialnych za prowadzenie dwóch lub więcej projektów budowlanych lub inwestycyjnych na zasadzie wsparcia technicznego dla kierownika projektu, relacji z Inwestorem, dbania o finansowy wynik projektu.
Jest to szkolenie od strony praktycznej, prezentujące specyficzne uwarunkowania decydujące o powodzeniu przedsięwzięcia budowlanego w zakresie osiągnięcia zakładanych standardów jakości oraz przedstawiające jak korzystać z standardów dotyczących jakości w różnych sytuacjach i na kolejnych etapach realizacji kontraktu.
Program szkolenia nr 1
Dzień I.
I. Wprowadzenie
- Definicja jakości - kontrowersje i stan aktualny poglądów na zapewnienie jakości w budownictwie.
- Poziom jakości a pozycja rynkowa firmy budowlanej.
- Działania firm budowlanych w Polsce w zakresie zapewnienia jakości - przykłady.
- Regulacje prawne związane z zapewnieniem jakości w budownictwie.
- Prawo budowlane, akty wykonawcze, Dyrektywy i Rozporządzenia UE.
- Oferta firm konsultingowych w zakresie procedur certyfikowanych systemów jakości.
II. Specyfika systemu zapewnienia jakości.
- Istota systemu – krótki rys historyczny i stan aktualny.
- Pięć poziomów dojrzałości organizacji.
- Osiem zasad zarządzania.
- Orientacja na klienta – czyli do czego służy protokół wymagań?
- Przywództwo – czyli jakiego wsparcia oczekiwać od Kierownictwa?
- Zaangażowanie pracowników – na czym polegają największe zagrożenia w tym zakresie?
- Podejście procesowe – skąd bierze się różne rozumienie tych samych procesów i jak to wykorzystać w praktyce realizacyjnej?
- Systemowe podejście do zarządzania – kiedy staje się tylko hasłem a kiedy praktycznie działa?
- Ciągłe doskonalenie - przykłady.
- Podejmowanie decyzji na podstawie faktów – Test: „Twoja intuicja”.
- Wzajemnie korzystne relacje z dostawcami.
III. Analiza elementów zapewnienia jakości.
- Polityka jakości oraz dokumenty i doskonalenie systemu.
- Sterowanie nadzór i kontrola jakości oraz szkolenie.
- Użytkowanie obiektu.
- Modele zapewnienia jakości według Norm ISO i ich przełożenie na zapisy SST WWiOR.
- Procedury wdrażania - Listy środków zapewnienia jakości i pytań sprawdzających.
- Ćwiczenie: Lista pytań sprawdzających.
IV. Opracowanie systemu dokumentów jakości - ćwiczenie.
- Struktura dokumentów jakości.
- Podręczniki jakości.
- Plany jakości.
- Procedury jakości.
- Zalecenia praktyczne - czyli jak nie utonąć w dokumentach i znaleźć czas na bieżące kierowanie budową, czy powierzonym pakietem robót budowlanych?
Dzień II.
I. Metody i techniki.
- Wykres Ichikawy, FMEA, QFD, Wykres Patero - w jakich sytuacjach się to przydaje a kiedy to tworzenie zbędnej makulatury?
- Benchmarking - studia przypadków – czyli jak porównywać z sensem?
- Just in time - przykłady.
- Kaizen i hoshin kanri - czy w Polsce może być druga Japonia i kiedy lepiej tego nie robić?
- Kreowanie kultury organizacyjnej - czyli ile zleży się od ciebie a ile od Kierownictwa?
- Modyfikacja systemu motywacyjnego.
- Organizacja pracy zespołowej.
- Rola i zakres działania: Pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością.
- Wymagania stawiane osobie pełniącej funkcję Pełnomocnika.
- Zakres odpowiedzialności i uprawnień Pełnomocnika.
- Ćwiczenie: Plan naprawczy w zakresie jakości.
- Bieżąca weryfikacja systemu.
- Wdrażanie systemu zarządzania jakością jako ciągły proces doskonalenia.
- Przegląd systemu przez kierownictwo sposobem oceny skuteczności systemu zarządzania jakością.
- Analiza danych - istota i metody analizy - przykłady.
- Wykorzystanie narzędzi informatycznych – przykłady aplikacji informatycznych oferowanych na rynku.
- Zarządzanie zmianami.
- Źródła i procedury zmiany w realizacji projektu budowlanego.
- Potencjalny wpływ zmian na utrzymanie standardu jakości.
- „Inżynieria wartości” – możliwe zakresy wpływu na jakość wykonania - przykłady.
II. Błędy w zakresie zapewnienia jakości jakie popełniamy najczęściej.
Program zapewnienia jakości (PZJ) - zakres i forma opracowania.
Omówienie zakresu i kolejności ustaleń, sposobu dokumentowania, konsultacje w trakcie wykonywania ćwiczenia, omówienie wyników.
Etap I - ćwiczenia: część ogólna opisująca:
- Organizację wykonania robót, w tym terminy i sposób prowadzenia robót,
- Organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem robót,
- Bezpieczeństwo i higienę pracy - bhp,
- Wykaz zespołów roboczych, ich kwalifikacje i przygotowanie praktyczne,
- Wykaz osób odpowiedzialnych za jakość i terminowość wykonania poszczególnych elementów robót,
Etap II - ćwiczenia – opracowanie części szczegółowej PZJ
- W oparciu o posiadany przez firmę standard ISO 9001 przygotowanie PZJ (sposób i procedurę) proponowanej, kontroli sterowania, jakością wykonywanych robót.
- Ustalenia dotyczące: wyposażenia w sprzęt i urządzenia do pomiarów i kontroli (opis laboratorium własnego lub laboratorium, któremu Wykonawca zamierza zlecić prowadzenie badań).
- Opis sposobu oraz formy gromadzenia wyników badań laboratoryjnych, zapis pomiarów, nastaw mechanizmów sterujących a także wyciąganych wniosków i zastosowanych korekt w procesie technologicznym, proponowany sposób i formę przekazywania tych informacji Inżynierowi.
- Przygotowanie: części szczegółowej opisującej dla każdego asortymentu robót.
- Wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem w mechanizmy do sterowania i urządzenia pomiarowo-kontrolne.
Kontynuacja II etapu ćwiczenia
- Rodzaje i ilość środków transportu oraz urządzeń do magazynowania i załadunku materiałów, spoiw, lepiszczy, kruszyw itp.
- Sposób zabezpieczenia i ochrony ładunków przed utratą ich właściwości w czasie transportu.
- Sposób i procedurę pomiarów i badań prowadzonych podczas dostaw materiałów, wytwarzania mieszanek i wykonywania poszczególnych elementów robót.
- Sposób postępowania z materiałami i robotami nieodpowiadającymi wymaganiom.
- Dla każdego typu przeprowadzanych kontroli program zapewnienia jakości, wymaga: opisania typu kontroli, metody, zakresu, czasu i częstotliwości przeprowadzania, kryteria dopuszczalności i dokumentacji jak również podanie, kto jest odpowiedzialny za jej wykonanie.
Etap III - ćwiczenia:
- Zasady kontroli, jakości robót.
- Pobieranie próbek.
- Badania i pomiary.
- Raporty z badań.
- Badania prowadzone przez Inspektora Nadzoru.
- Certyfikaty i deklaracje.
Post Test.
Błędy w zakresie zapewnienia jakości jakie popełniamy najczęściej.
III. Zakończenie i podsumowanie szkolenia.
Program szkolenia nr 2
1. Wprowadzenie; Problemy niewystarczającej jakości robót i obiektów budowlanych
- (wykład - prezentacja MS-PP - dyskusja 45 min.)
2. Analiza przyczyn niewystarczającej jakości robót i obiektów budowlanych
- (ćwiczenia zespołowe - dyskusja – 45 min.)
3. Zapewnienie jakości w przedsięwzięciach – terminologia, podstawy i standardy
- (wykład – prezentacja MS-PP – 45 min.)
4. Plan zapewnienia jakości przedsięwzięcia budowlanego – zakres i forma opracowania
- (wykład – prezentacja MS-PP – 45 min.)
5. Opracowanie planu zapewnienia jakości wykonania robót /obiektów budowlanych – ćwiczenia
- (omówienie zakresu i kolejności ustaleń, sposobu dokumentowania, konsultacje w trakcie wykonywania ćwiczenia, omówienie wyników; dyskusja – 90 min.)
6. Wdrażanie i realizacja planu jakości w przedsięwzięciach budowlanych – przygotowanie pracowników, nadzorowanie planu, wprowadzanie zmian, rewizje, działania naprawcze i korygujące, dokumentowanie
- (wykład – prezentacja MS-PP – 1 godz.)
7. Podsumowanie i dyskusja
Wykładowca nr 1
Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa
Długoletni trener biznesu, specjalizujący się w zagadnieniach prawa budowlanego, prawa zamówień publicznych i prawa wodnego. Praktyk w zakresie zarządzania procesem inwestycyjnym w budownictwie, problematyki jakości w procesach budowlanych, procedur FIDIC, zarządzanie projektami w standardach Prince2, PMI, PCM i zarządzania ryzykiem i komunikacją w projektach. W szczególności zarządzania projektami inwestycyjnymi, dotyczącymi zakresu zagadnień związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi, Ramową Dyrektywą Wodną w kontekście szczególnego korzystania z zasobów wodnych. Posiada dużą wiedzę i praktykę w tym zakresie, którą zdobył między innymi jako akredytowany w latach 1995-1998 przy Departamencie XVI Komisji Europejskiej w Brukseli, Wiceprezydent Miasta Wałbrzycha i Ekspert Bankowy ds. inwestycji budowlanych i wielokrotny konsultant różnego typu projektów w tym, kontraktów i robót budowlanych.
Ukończył między innymi: Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego z tytułem magistra, Wydział Zarządzania i informatyki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu z tytułem magistra, Magisterskie Studia Menedżerskie – typu MBA ( Master of Business Administration).
Stały członek i uczestnik paneli grupy „Euromoney”; Ekspert bankowy ds. UE. i Jednostek samorządowych w zakresie przedsięwzięć inwestycyjnych z zastosowaniem prawa budowlanego, prawa wodnego, prawa ochrony środowiska i ochrony zabytków.
Specjalizuje się w praktyce i teorii zarządzania projektami w tym budowlanymi, ryzykiem i komunikacją, ze szczególnym uwzględnieniem standardu PRINCE 2 w zakresie skutecznej realizacji projektów i zarządzania ryzykiem. Karierę zawodową zaczynał w administracji państwowej, kierował firmami produkcyjnymi, realizował przedsięwzięcia inwestycyjne. Od wielu lat jest trenerem biznesu.
Wykładowca nr 2
Ekspert Ośrodka Szkoleń Budownictwa - adiunkt Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej; od 2000 roku do 2009 współpracowała z TÜV Rheinland Polska jako audytor wiodący systemów zarządzania jakością TÜV CERT; od 2003 roku była ekspertem TÜV CERT w zakresie zarządzania środowiskowego w budownictwie.
W latach 2000-2008 przeprowadziła audity certyfikujące i/lub brała udział w procedurach certyfikacji w roli audytora TÜV CERT w ponad stu przedsiębiorstwach różnych branż, a także przeprowadziła audity w ramach nadzoru nad funkcjonowaniem systemów zarządzania i dokumentacją w kilkudziesięciu przedsiębiorstwach branży budowlanej i innych branż w ramach współpracy z TÜV Rheinland Polska.
Posiada dyplom kwalifikowanego audytora jakości oraz dyplom kwalifikowanego pełnomocnika jakości.
Jest autorką wielu publikacji naukowych m.in. z zakresu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach budowlanych, Zakładowej Kontroli Produkcji.